بررسی شکستگی ستون فقرات و درمان آن

شکستگی ستون فقرات می تواند به علل مختلف رخ دهد و در عین حال تا مدت ها بیمار از وجود شکستگی مطلع نشود. این امر می تواند درمان بیماری را با دشواری های بیشتری همراه کند. تشخیص به موقع بیماری و انجام روش های درمانی می تواند موجب کاهش درد و جلوگیری از گسترش بیماری شود.

شکستگی ستون فقرات در شکل های گوناگون اتفاق می افتد. در برخی مواقع این مشکل به یک باره برای بیمار بروز می کند اما در اکثر موارد شکستگی به آرامی پیشرفت کرده و در نواحی کمر و اطراف آن موجب درد می شود.

علت بروز شکستگی ستون فقرات و علائم آن

شکستگی ستون فقرات به دلایل مختلف بروز خواهد کرد. برخی از بیماران علائم شکستگی را در بدن خود احساس نمی کنند اما برخی دیگر با دردهای شدید روبرو هستند. یکی از علت های شکستگی در ستون فقرات پوکی استخوان است.

پوکی استخوان در زنان شایع تر می باشد و این امر می تواند آنها را بیشتر در معرض شکستگی ستون فقرات قرار دهد. تغذیه ناسالم و عدم تحرک باعث شده اکثر افراد از سن 50 سالگی به بعد دچار پوکی استخوان شوند.

بروز سانحه، سقوط، تصادفات و وارد شدن ضربات شدید یکی دیگر از علل شکستگی مهره های ستون فقرات است. این صدمات ممکن است آسیب های زیادی را به کمر وارد کند. در بیشتر مواقع با انجام عمل های جراحی مهره های شکسته ترمیم می شوند.

تومورهای سرطانی یکی دیگر از علل شکستگی ستون فقرات است. برخی از سرطان ها در مرحله پیشرفت قرار دارند و بافت های استخوانی را مورد هدف قرار می دهند. به این ترتیب سلول های سرطانی در ناحیه استخوان رشد خود را آغاز کرده و آسیب های مختلفی را وارد می کنند.

علائم شکستگی استخوان در افراد مختلف متفاوت می باشد. همانطور که گفته شد برای برخی افراد به صورت خاموش عمل می کند. اما برخی دیگر علائمی را مشاهده خواهند کرد از جمله این علائم عبارتند از:

• ایجاد دردهای ناگهانی در کمر
  • درد در ناحیه گردن
  • ایستادن و راه رفتن دردناک
  • کم شدن درد با دراز کشیدن
  • حرکت محدود
  • مورمور شدن بدن و گزگز کردن اندام ها
  • کوتاه شدن قد
  • تغییر فرم کمر و ستون فقرات

شکستگی-ستون-فقرات

بیشتر بخوانید : بهترین جراح ستون فقرات در تهران

انواع شکستگی در ستون فقرات

شکستگی ستون فقرات می تواند در بخش های مختلف اتفاق بیفتد. مهره های گردنی، مهره های سینه ای، مهره های کمری ممکن است دچار شکستگی شوند. در زیر به انواع شکستگی ها اشاره می شود:

شکستگی گوه ای یا فشاری: این نوع شکستگی بیشتر به علت پوکی استخوان بروز می کند. شکستگی باعث از بین رفتن قسمت جلویی مهره ها و سالم ماندن قسمت عقبی می شود. مهره هایی که به این شکل شکسته می شود معمولا از نظر مکانیکی ثبات دارند. مهره هایی که دچار پوکی استخوان شده اند شکننده، نازک و کم تراکم بوده و ممکن است در حین فعالیت های روزانه دچار شکستگی شوند. این نوع شکستگی ممکن است موجب بروز کیفوز یا قوز نیز شود.

شکستگی کل مهره ستون فقرات: در تصادفات و سوانح یکی از اندام های بدن که دچار آسیب میشود ستون فقرات است. پرتاب شدن و سقوط می تواند موجب شکستن ستون فقرات شود. این شکستگی گاهی به صورت له شدگی است و کل مهره ستون فقرات خرد می شود. این نوع شکستگی معمولا پایدار است.

شکستگی انفجاری: گاهی شکستگی ستون فقرات به صورت فروپاشی و انفجاری است. در این حالت مهره ستون فقرات به طور کلی خرد می شود و قطعات استخوان حرکت کرده باعث آسیب به سایر بخش های کمر و حتی نخاع می گردد. این نوع شکستگی ناپایدار است و فرم ستون فقرات را تغییر می دهد.

روش های تشخیص شکستگی در ستون فقرات

برای تشخیص شکستگی ستون فقرات ابتدا پزشک از بیمار شرح حال دریافت می کند. میزان درد، عواملی که شدت درد را افزایش می دهد و دلیل بروز این دردها مورد بررسی قرار می گیرد. معاینات فیزیکی در تشخیص نوع شکستگی اهمیت دارد.

برای مشخص شدن محل شکستگی و میزان آن عکسبرداری و سی تی اسکن انجام می شود. در ام آر آی می توان بافت های عصبی را به طور دقیق مورد بررسی قرار داد. آزمایش تراکم استخوان نیز یکی از روش های تشخیصی است که در برخی مواد تجویز می شود. در صورتی که احتمال سرطان وجود داشته باشد نمونه برداری از استخوان می تواند در انتخاب روش درمانی موثر باشد.

درمان-شکستگی-در-ستون-فقرات

بیشتر بخوانید :  بررسی جراحی انحراف ستون فقرات

درمان شکستگی ستون فقرات

شکستگی ستون فقرات با روش های مختلفی قابل درمان است. اما همانطور که گفته شد تشخیص شکستگی و اقدام برای درمان از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر بیماری فرد در مراحل اولیه ریشه یابی شود درمان آن نیز آسان تر خواهد بود.

دارو درمانی: در مواردی که پوکی استخوان علت شکستگی ستون فقرات است پزشک داروهای مسکن و ضد التهاب تجویز می کند. مکمل ها و مصرف ویتامین دی نیز موثر می باشد. استراحت مطلق در روزهای اولیه ضروری است. اما بی تحرکی کامل می تواند موجب تحلیل رفتن بافت های ستون فقرات شود.

فیزیوتراپی و استفاده از کمربند مخصوص: کمربند طبی و بریس کمر مانند آتل عمل کرده و از حرکت مهره های شکسته جلوگیری می کند. این امر مانع افزایش درد شده و مهره های ستون فقرات را تحت حمایت خود قرار میدهد. باید توجه داشت که استفاده غلط و طولانی مدت از کمربند می تواند آسیب زا باشد. انجام ورزش های مخصوص و گذراندن جلسات فیزیوتراپی در درمان شکستگی مهره ها موثر می باشد.

جراحی بسته: جراحی بسته یکی از روش های نوین درمانشکستگی ستون فقرات است. این روش که با نام ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی شناخته می شود موجب کاهش درد و برگشت سریع به فعالیت های روزانه می باشد. پزشک با استفاده از سوزن مخصوص سیمان استخوان را وارد ستون فقرات می کند و موجب اصلاح شکل مهره ها خواهد شد.

جراحی باز: در مواردی که شکستگی در اثر ضربات شدید به وجود آمده است جراحی باز انجام می شود. با استفاده از ابزار پزشکی مخصوص مهره ها بهم پیوند داده می شوند. به مرور زمان استخوان شکسته ترمیم خواهد شد.

پرتودرمانی: در مواردی که شکستگی در اثر تومور سرطانی به وجود آمده کمک گرفتن از پرتو درمانی موثر می باشد. پزشک متخصص با توجه به شرایط بیمار و نوع شکستگی درمان های لازم را انجام می دهد.