دکتر-علی-جعفری

تهران ، انتهای بلوار کشاورز ، بیمارستان امام خمینی ،جنب داروخانه کخ ، پ 386

آدرس مطب

02166575275 - 02166575274

تلفن مطب

 آنوریسم مغزی چیست علل، تشخیص و درمان

آنوریسم مغزی چیست علل، تشخیص و درمان

آشنایی با یک اختلال عروقی

آنوریسم مغزی یک نوع اختلال عروقی است که در اثر زیاد شدن دیواره شریان ها اتفاق می افتد و در نهایت باعث خونریزی مغز می شود. با ما در این مقاله همراه باشید تا از مشکلات انوریسم مغزی، انواع آن و نحوه درمان و دلایل ایجاد این عارضه بیشتر صحبت کنیم.

 

دکتر علی جعفری

آنوریسم مغزی چیست؟

آنوریسم مغزی یک نوع اختلال عروقی است که به دلیل ضعیف شدن دیواره شریان های مغز باعث گشاد شدن بخشی از رگ های خونی می شود. این بیماری باعث ایجاد حباب در بین شریان ها شده و در نهایت متورم و نازک می شود. همچنین پارگی شریان ها و خونریزی مغزی ایجاد خواهد شد. این عارضه ممکن است در هر سنی به صورت ناگهانی رخ دهد و تا زمان پارگی شریان هیچ علائمی از این آنوریسم در بیمار نشان داده نشود.

آنوریسم مغزی یک عارضه بسیار خطرناک است  که به صورت ناگهانی برای بیمار اتفاق می افتد و بیمار در وضعیت اورژانسی قرار می گیرد. زمانی که آنوریسم پاره می شود، خون وارد بافت مغز شده و  فشار شدیدی را به مغز وارد می کند. در چنین شرایطی فرد بیمار سطح هوشیاری خود را از دست می‌دهد و در بعضی مواقع در همان لحظه موجب مرگ بیمار می شود.

 

 

آنوریسم-مغزی

 

بیشتر بخوانید : افزایش فشار مغزی: علائم، تشخیص و راه‌های کاهش آن

 

 

انواع آنوریسم مغزی

آنوریسم مغزی دارای انواع مختلفی است که به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

  • آنوریسم فزیفورم

این آنوریسم به شکل دوک مانند خود را نشان داده و کم کم باعث متورم شدن کل شریان های خون می شود. در واقع آنوریسم فزیفورم از کم عارضه ترین نوع این بیماری به شمار می رود.

  • آنوریسم سکولار

آنوریسم سکولار ۹۰ درصد این بیماری مغزی را شامل می شود که این نوع آنوریسم در بخش متورم شریان به شکل توت قابل مشاهده است.

  • آنوریسم دیسکتینگ

این نوع آنوریسم در اثر پاره شدن درون یکی از شریان ها ایجاد می گردد  که باعث نشت خون به دیگر لایه ها شده و شریان ها را مسدود می کند.

 

 

بیشتر بخوانید :  تفاوت مرگ مغزی و کما

 

 

دلایل مبتلا شدن به آنوریسم مغزی

آنوریسم مغزی علائم مشخصی ندارد و ممکن است به دلیل برخی از این موارد ایجاد گردد.

  • عوامل ژنتیکی

یکی از عوامل بروز آنوریسم مغزی بیماری ارثی است که به طور مادرزادی در کودکان به وجود می آید. بیماری پلی کیسیتیک یک بیماری ارثی است که به صورت کیسه های تار عنکبوتی شکل در شریان های مغزی تشکیل می شود.

  • عفونت

عفونت های شدید یکی از علائم آسیب شریان های مغزی است که در نهایت منجر به این عارضه می شود.

  • فشار خون بالا

هنگامی که فشار خون بالا می رود باعث تضعیف رگ های خونی در مغز می شود که احتمال آنوریسم مغزی را افزایش می دهد.

  • هیدروسفالی

هیدروسفالی باعث زیاد شدن مایع مغزی شده و گردش این مایع را مختل می‌کند.

  • هیپوناترمی

به دلیل مشکلات به وجود آمده در مغز سطح سدیم خون کاهش پیدا کرده و باعث ایجاد این عارضه خواهد شد.

  • مصرف دخانیات

افرادی که سیگار و دخانیات مصرف می کنند در معرض بیشتر آنوریسم مغزی قرار دارند. براساس تحقیقات انجام شده معمولاً این عارضه در سن ۳۵ سالگی خود را نشان می‌دهد.

  • یائسگی در زنان

یائسگی در زنان باعث کاهش استروژن در زنان می شود که احتمال ابتلا به این عارضه در بانوان بیش تر از آقایان است. در واقع خانم ها بیش تر در معرض این بیماری قرار می گیرند.

 

 

تشخیص-آنوریسم-مغزی

درمان آنوریسم مغزی

همانطور که در مطالب بالا مطالعه کردید، آنوریسم مغزی دارای انواع مختلف است که درمان آن نسبت به نوع آن متفاوت می شود.درمان آنوریسم پاره شده با درمان آنوریسم نشت کرده و پاره نشده متفاوت است. برای درمان آنوریسم پاره نشده دکتر مصرف سیگار و دخانیات را ممنوع خواهد کرد.

همچنین فعالیت ورزشی باید زیادتر شود و فشار خون باید به طور مرتب مورد بررسی قرار گیرد. باید از خوردن غذای چرب پرهیز شود و مصرف آن به حداقل ممکن برسد تا باعث جلوگیری از پارگی آنوریسم شود. بیمارانی که مبتلا به این عارضه هستند باید میوه، سبزیجات، حبوبات، گوشت، لبنیات کم چرب را بیش تر استفاده کنند و به سمت ورزش روی بیاورند. باید توجه داشت که ورزش های سنگین مناسب این عارضه نیست.

 

 

 

علل و تشخیص آنوریسم مغزی

معمولاً این بیماری از خود علائمی نشان نمی دهد ولی اگر بزرگ و یا پاره شود یک سری علائم برای تشخیص و درمان مشخص می گردد.

 

از نشانه ها و علائم این عارضه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سردرد شدید ناشی از پاره شدن شریان ها ایجاد می گردد. بسیاری از افراد مبتلا شده، این سردرد را آزار دهنده می دانند.
  2. سردرد در قسمت بالای سر و یا پشت چشم که گاهی شدید و گاهی دردی خفیف در این ناحیه حس می شود.
  3. از علائم دیگر چشم ها دچار دوبینی و یا کاهش دید می شوند.
  4. حالت تهوع و استفراغ بیش از حد در طی روز.
  5. مشکلات تکلمی و ایجاد اختلال در نحوه صحبت کردن.
  6. کاهش سطح هوشیاری.
  7. گرفتگی گردن از دیگر علائم نشان دهنده آنوریسم مغزی است‌.

 

 

درمان-آنوریسم-مغزی

 

بیشتر بخوانید : علائم و درمان آرتروز گردن

انواع جراحی آنوریسم مغزی

جراحی آنوریسم به دو صورت انجام می شود که در این بخش این دو روش را به طور کامل توضیح می دهیم.

  • جراحی کلیپینگ

جراحی کلیپینگ جراحی تهاجمی است که به روش کرانیوتومی از شریان ها و دیوارهای رگ های مغزی جدا می شود. جراحی کلیپینگ یک نوع جراحی باز است و بخشی از جمجمه را برای دسترسی به مغز باز می کنند.

  • جراحی کوییلینگ

نام دیگر این جراحی کلاف پیچی است که در این روش لوله وارد شریان های مغزی شده و درون آن را با سیم هایی از جنس پلاتین و لاتکس پر می کند. این جراحی مانع وارد شدن خون بیش تر به آنوریسم می شود. این نوع جراحی از پاره شدن شریان ها جلوگیری می کند اما برای تمام بیماران آنوریسم مغزی مناسب نیست.

 

 

راه های پیشگیری از آنوریسم مغزی

 

در حالی که هیچ راه قطعی برای جلوگیری از آنوریسم مغزی وجود ندارد، چند کار وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر خود انجام دهید:

  • کنترل فشار خون: فشار خون بالا یکی از مهم ترین عوامل خطر ابتلا به آنوریسم مغزی است. اگر فشار خون بالا دارید، با پزشک خود برای کنترل آن با داروها یا تغییرات در شیوه زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش کار کنید.

 

  • از سیگار کشیدن خودداری کنید: سیگار کشیدن خطر ابتلا به آنوریسم مغزی را افزایش می دهد. اگر سیگار می کشید، ترک آن یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای سلامتی خود انجام دهید.

 

  • از مصرف بیش از حد الکل خودداری کنید: مصرف زیاد الکل می تواند خطر ابتلا به آنوریسم مغزی را افزایش دهد. اگر الکل می نوشید، آن را در حد اعتدال مصرف کنید.

 

  • داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید: اگر برای شرایطی مانند فشار خون بالا یا کلسترول بالا دارو مصرف می کنید، مصرف داروهای خود طبق دستور پزشک مهم است.

 

  • کنترل دیابت: دیابت خطر ابتلا به آنوریسم مغزی را افزایش می دهد. اگر دیابت دارید، با پزشک خود برای کنترل قند خون خود کار کنید.

 

  • استرس خود را مدیریت کنید: استرس می تواند فشار خون را افزایش دهد و به طور بالقوه خطر ابتلا به آنوریسم مغزی را افزایش دهد. تکنیک هایی برای مدیریت استرس مانند یوگا، مدیتیشن و تنفس عمیق را تمرین کنید.

 

  • معاینات منظم پزشکی داشته باشید: برای نظارت بر سلامتی خود و غربالگری هرگونه شرایط پزشکی که ممکن است شما را در معرض خطر آنوریسم مغزی قرار دهد، به طور منظم با پزشک خود ملاقات کنید.

 

سخن آخر

در پایان توصیه می کنیم اگر هر یک علائم سردرد، چشم درد، کاهش هوشیاری و دیگر علائم را در خود مشاهده می کنید برای جلوگیری کردن از آن هرچه سریع تر به پزشک و متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. تمام نشانه های که از این بیماری در بدن خود مشاهده کردید را برای پزشک شرح دهید تا از پیشرفت این بیماری جلوگیری شود و درمان آن صورت بگیرد.

درمان آنوریسم مغزی

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *