هر آنچه که باید در مورد تومور مغزی بدانید

به گرد هم آمدن توده ای از سلول های ناهنجار که داخل مغز تجمع می کنند تومور مغزی می گویند.  تشکیل این نوع توده ی غیر عادی در مغز می تواند در دو حالت خوش خیم و بد خیم ظاهر شود. جمجمه که در برگیرنده مغز انسان است از نظر ساختار و بافت بسیار مستحکم و سفت می باشد. از این رو ظهور و رشد هر نوع عامل غیر طبیعی در این محیط بسته و تنگ باعث ایجاد فشار های زیادی به مغز شده و بروز مشکلاتی را به همراه دارد.

تومور مغزی و انواع آن

تومور مغزی از انباشته شدن ضایعه غیر طبیعی در بخشی از مغز به وجود می آید. زمانی که سلول های عادی در مغز به شکل سلول های غیر عادی در می آیند، رشد و تکثیر آن ها نیز از حالت و ساختار طبیعی خارج شده و باعث به وجود آمدن توده های غیر طبیعی در مغز می شوند که باعث بروز اختلالاتی در سیستم مغز انسان می شوند. به طور کلی این نوع بیماری انواع مختلفی دارد که سرعت رشد آن ها با یکدیگر متفاوت می باشد از انواع آن می توان به:

• تومور کارسینوما
  • تومور آستروسیتومای
  • تومور مننژیوم
  • الیگودندروگلیوما
  • مدولوبلاستوما
  • متاستاز مغزی
  • نوروم آکوستیک
  • تومور های هیپوفیز و … اشاره نمود. تومور ها را می توان در دو دسته:
  • اولیه
  • ثانویه یا متاستاتیک دسته بندی کرد.

• تومور های اولیه

سر آغاز بروز تومور مغزی اولیه از سلول های عصبی، غدد، سلول های مغز و غشای اطراف مغز می باشد. این نوع تومور نیز به شکل خوش خیم و بد خیم بروز پیدا می کند. دامنه آسیبی که این نوع تومور ها به بدن می زنند بخش های نخاعی و مغز می باشد.

تومور مننژیوما جزو رایج ترین نوع تومور اولیه در رنج سنی بزرگسالان می باشد و از دسته تومور های خوش خیم است. تومور گلیوما نیز جزو تومور های اولیه می باشد. این نوع تومور با توجه به نوع وخامت و بدخیمی در گونه های مختلفی مشاهده می گردد.

• تومور های ثانویه

تومور های ثانویه بر اثر متاستاز شدن تومور هایی که در بخش هایی از بدن به وجود آمده اند بروز می کند. به طور کلی می توان عنوان کرد بیشتر سرطان های مغز از گونه این نوع تومور ها می باشند. سرطان های ریه، کلیه، پستان، پوست می توانند به مغز سرایت کنند. تومور های ثانویه جزو دسته تومورهای بد خیم می باشند.

بیشتر بخوانید : بهترین جراح مغز و اعصاب در تهران

تومور مغزی

علائم و نشانه هایی که تومور از خود بروز می دهد:

نوع علائمی که تومور مغزی از خود در فرد بیمار بروز می دهد بسته به اندازه توده ، مکان و روند رشد آن دارد.  در صورت وجود این بیماری بدن فرد نشانه هایی نظیر:

• سردرد های مزمن و تکرار و بیشتر شدن این نوع سردرد ها
  • استفراغ های بی دلیل و داشتن حالت تهوع
  • مشکلاتی که در بینایی و دید فرد ایجاد می شود.
  • اختلال در طریقه بیان و گفتار فرد
  • بروز علائمی نظیر تشنج که فرد هیچ گونه سابقه ای در این زمینه ندارد.
  • بروز مشکلاتی نظیر عدم حفظ تعادل
  • بروز اختلالات و مشکلاتی در حس شنوایی فرد
  • لمس شدن یا از دست دادن قدرت حرکت در ناحیه دست یا پا
  • بروز برخی نشانه ها در رفتار و شخصیت فرد
  • داشتن اضطراب و تشویش در رویداد های روزانه اشاره نمود.
  • سردرد های ناشی از این بیماری

از رایج ترین نشانه های وجود تومور مغزی می توان به سردرد های پر تکرار اشاره نمود. این نوع نشانه در 50 درصد از افرادی که دچار این بیماری می باشند بیشتر به چشم می خورد. لازم به ذکر است که بیشتر سردرد هایی که افراد به آن دچار می شوند نمی تواند به عنوان نشانه ای برای وجود این نوع بیماری دانست. برخی از سردرد ها می تواند در اثر نخوردن غذا، کاهش زمان استراحت و خواب و یا آسیب هایی که در اثر ضربه به سر و یا سکته مغزی باشد .

رابطه ی محدوده ی تومور با نوع و نشانه های تشنج

از نشانه های تومور مغزی می توان به تشنج کانونی که گاها با مشکلاتی در هوشیاری فرد همراه است اشاره نمود. وجود بعضی علائم بالینی در زمان وقوع تشنج نظیر، پرش های انقباضی و پر تکرار عضلات در ناحیه ای از بدن می تواند نشانگر آغاز تشنج از محدوده ای معلوم در مغز باشد. بروز این گونه علائم می تواند درصد ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

تشنج های که کانون آن ها لوب فرونتال یا پیشانی می باشد عموما در طول روز و بارها در مدت زمان کوتاهی تکرار شود. این نوع تشنج گاها در زمان خواب اتفاق می افتد. در تشنج های لوب اکسی پیتال یا پس سری بیمار از نظر بینایی دچار اختلالاتی می شود. نشانه هایی مانند پرش های شدید و پشت سر هم پلک ها و همچنین انحرافاتی در سر و کلونیک چشم را می توان مشاهده نمود.

تور مغزی 3

بیشتر بخوانید : بهترین جراح تومور مغزی در تهران

عوامل موثر در بروز تومور مغزی

وجود برخی عوامل در بروز عارضه تومور مغزی تاثیر به سزایی دارند. وجود این عوامل به صورت مستقیم و به تنهایی نمی تواند زمینه های بروز این بیماری را به وجود بیاورند. این عوامل با قرار گرفتن در کنار سایر فاکتور می توانند زمینه ساز این بیماری باشند.

• سن افراد یکی از این ریسک فاکتور ها محسوب می شود. مشاهده بروز عارضه تومور مغزی در گروه سنی اطفال و سالمندان نسبت به سایر گروه های سنی بیشتر مشاهده می شود. لازم به ذکر است که احتمال بروز این بیماری در سایر گروه های سنی نیز می باشد.
  • درصد ابتلاء به تومور مغزی با توجه به جنسیت، در آقایان بیشتر از خانوم ها مشاهده می شود. البته نوع تومور مننژیوما در جنسیت مونث بیشتر مشاهده شده است.
  • طبق آمار پزشکی تقریبا 5 الی 10 درصد از تمامی سرطان ها ریشه در ارث های فامیلی و ژنتیک افراد دارد. در مورد تومور مغزی احتمال اینکه زمینه این نوع بیماری ارثی و یا ژنتیکی باشد چیزی حدود 5 درصد می باشد.
  • احتمال ابتلا به تومور مغزی در افراد با توجه به شغل و حرفه ی آن ها که در معرض اشعه ها و مواد شیمیایی قرار دارند بیشتر می باشد.
  • برخی عفونت های ویروسی وخیم نیز می تواند زمینه ساز بروز ابتلا به این بیماری را بدن فرد مهیا کند.